Witamina C – właściwości i zastosowanie

Niezbędnym składnikiem zapewniającym prawidłowe funkcjonowanie ludzkiego organizmu jest witamina C.

Niestety, organizm ludzki nie potrafi samodzielnie wytwarzać odpowiedniej ilości tej witaminy, dlatego też konieczna jest właściwa suplementacja za pomocą diety lub dostępnych na rynku środków farmaceutycznych.

Funkcje witaminy C

Witamina C, czyli kwas askorbinowy, uczestniczy w wielu procesach metabolicznych, m.in. w przyswajaniu żelaza oraz syntezy kolagenu, czyli priorytetowych składników znajdujących się w ludzkim organizmie.

Zaletą witaminy C są właściwości antyoksydacyjne, dzięki czemu redukuje negatywne działanie wolnych rodników, chroniąc w ten sposób gospodarkę białkową, lipidową oraz DNA przed ich szkodliwym działaniem.

Witamina C reguluje ciśnienie tętnicze krwi oraz poziom stężenia glukozy we krwi, wzmacniając w ten sposób organizm. Ciekawostką może okazać się fakt, że witamina C skutecznie wspiera regenerację komórek błony śluzowej tkanki łącznej, które zostały zniszczone bądź uszkodzone w trakcie infekcji.

Nie od dziś wiadomo, że witamina C przeciwdziała powstawaniu szkorbutu, co może okazać się doskonałą informacją dla osób, które nie przepadają za cytrusami. Warto pamiętać, że wykluczenie z codziennej diety warzyw i owoców wymaga odpowiedniej suplementacji witaminowej w postaci preparatów farmakologicznych.

Zalety witaminy C

Właściwości witaminy C

Jedną z priorytetowych zalet, jakie posiada kwas askorbinowy, są właściwości antynowotworowe oraz opóźnianie procesów starzenia. Witamina C stanowi wchodzi także w pozytywne interakcje z witaminą E, chroniąc organizm przed obciążeniami tlenowymi.

Ponadto witamina C bierze udział w metabolizmie tłuszczy, kwasów żółciowych i cholesterolu, przyswajaniu hemu (trudno wchłanialnego żelaza) oraz biosyntezie hormonów. Suplementacja za pomocą witaminy C dodaje także wigoru i energii neutrofilom, a tym samym wzmacnia układ autoimmunologiczny ludzkiego organizmu.

Suplementację witaminą C warto stosować w czasie wzmożonych zachorowań na infekcje wirusowe - kwas askorbinowy wzmacnia krwinki odpowiadające za niwelowanie infekcji.

Mężczyźni powinni przyjmować witaminę C w dawce 90 mg dzienne, natomiast w przypadku kobiet dawka ta wynosi 75 mg. W przypadku osób narażonych na długotrwały stres, aktywnych fizycznie, palących papierowy lub pijących alkohol dawki należy odpowiednio zwiększyć.

Wchłanianie witamy C

Witamina C, czyli kwas askorbinowy, bardzo szybko jest wchłaniana przez ludzki organizm, połowa dawki zostaje zużyta w ciągu godziny od zażycia witaminy C, na wchłonięcie drugiej części organizm potrzebuje kolejnej godziny. Nadmiar witaminy C zostaje bezpiecznie wydalony wraz z moczem.