Witamina C – warto wiedzieć

Spożywamy ją codziennie, lecz ciągle w zbyt małych dawkach. Kojarzy się głównie z leczeniem przeziębień i zapobieganiem ich, chociaż ma mnóstwo innych zastosować i funkcji w organizmie człowieka.

Witamina C, czyli kwas askorbinowy, wykazuje dobroczynny wpływ na układ krwionośny, opóźnia starzenie tkanek, chroni i wzmaga odporność. Jak powinniśmy ją dawkować, czy trzeba na nią uważać i do czego jeszcze jest potrzebna?

Zastosowanie witaminy C

Organizm człowieka nie jest w stanie poprawnie funkcjonować bez odpowiednich dawek witaminy C. Odpowiada ona za wspieranie odporności, reakcje zapalne, wzmacnianie naczyń włosowatych. Jest silnym antyoksydantem co oznacza, że usuwa wolne rodniki tlenu i zapobiega przedwczesnemu starzeniu się tkanek. Hamuje także do pewnego stopnia wzrost komórek nowotworowych, dzięki czemu może wspierać leczenie nowotworów.

Zwykle suplementuje się witaminę C w postaci kwasu askorbinowego lub askorbinianu sodu, a jej cząsteczki są lewoskrętne – jak wszystkie budujące żywe organizmy aminokwasy.

Czy można przedawkować?

U zdrowego człowieka dawka około 3 g witaminy C wywołuje biegunkę, podczas gdy przy stanie zapalnym tolerancja ta zwiększa się nawet do 30 g. Trudno byłoby wprowadzić taką dietę, która spowoduje przedawkowanie kwasu askorbinowego. Jest to możliwe jedynie przy mocnym nadużywaniu suplementów diety.

Wzmocnienie odporności

Organizm potrafi jednak sam świetnie poradzić sobie z nadmiarem witaminy, wydalając ją. Istniały pewne obawy dotyczące jednej ze zdolności witaminy C – do usuwania metali ciężkich z organizmu. Lekarze przyznają jednak zgodnie, że nie istnieje żadne ryzyko alergii, powstania kamieni nerkowych czy niedoboru tlenu.

Znacznie groźniejsze są skutki niedoboru kwasu askorbinowego. Jednym z najpoważniejszych jest szkorbut – ogólnoustrojowe choroba, objawiająca się między innymi krwawieniem dziąseł, wypadaniem zębów, bólami stawów, łatwymi złamaniami kości. Nieco mniejsze niedobory przekładają się na słabość naczyń krwionośnych, zaniżoną odporność organizmu i podatność na infekcje.

Zapotrzebowanie dzienne

Zapotrzebowanie na witaminę C zmienia się w zależności od stanu organizmu. Gdy pojawia się stan zapalny, potrzeby organizmu wzrastają – trzeba dostarczać mu więcej witaminy C, by mógł sprawnie poradzić sobie z chorobą. Już od lat czterdziestych lekarze przyjmują, że dorosły, zdrowy mężczyzna potrzebuje około 90 mg tej witaminy dziennie.