Najnowsze artykuły

Dieta pudełkowa bez laktozy: Życie pełne...

Dieta pełna smaku i komfortu, jednocześnie pozbawiona laktozy, to rozwiązanie, które staje się coraz bardziej popularne w Polsce. O czym warto wiedzieć...

Czytaj Więcej

Dieta Pudełkowa Dla Osób Z Cukrzycą

Jedzenie to przyjemność, a cukrzyca nie jest powodem do odmawiania sobie tej przyjemności. Dieta diabetologiczna powinna być zbilansowana i oparta na zasadach zdrowej diety.

Po zdiagnozowaniu cukrzycy wiele osób wpada w panikę, obawiając się konieczności wprowadzenia drastycznych zmian w stylu życia i diecie. Jeśli nie masz nadwagi i nie jesteś otyły, nie masz się czym martwić. Nie powinieneś nawet wykluczać swoich ulubionych potraw z diety - jak mówi większość dietetyków, najważniejsze jest to, że wszystko jest z umiarem. Podejmowanie świadomych decyzji dotyczących tego, co jesz, pomoże ci kontrolować poziom cukru we krwi, wiedząc, jakie pokarmy i jak wpływają na twój organizm. Zbilansowana dieta cukrzycowa może również pomóc obniżyć poziom cholesterolu i ryzyko powikłań związanych z wysokim poziomem cholesterolu. Chociaż nie ma konkretnego programu żywieniowego dla diabetyków lub innych osób zainteresowanych dietą zapobiegającą cukrzycy, zawsze możesz skorzystać z informacji o tym, jak różne pokarmy mogą wpływać na poziom cukru we krwi (glukozy).

Podstawy

Każda żywność zawiera trzy główne kategorie składników odżywczych: białko, tłuszcz i węglowodany. Głównym składnikiem odżywczym, który wpływa na poziom cukru (glukozy) we krwi, są węglowodany. Prawdopodobnie już wiesz, że po trawieniu węglowodany zamieniają się w energię dla organizmu, czyli glukozę. Glukoza dostaje się następnie do krwiobiegu i powoduje wzrost poziomu cukru we krwi. Zwykle dzieje się to 15 minut po jedzeniu, w zależności od rodzaju i ilości jedzenia. Insulina jest potrzebna, aby cukier w postaci glukozy przemieszczał się z krwiobiegu do komórek, dostarczając im energii. Ponieważ osoby z cukrzycą typu 1, a czasami z cukrzycą typu 2, są zależne od insuliny, ważne jest, aby znali ilość węglowodanów we wszystkich spożywanych pokarmach i napojach. Umiejętność liczenia węglowodanów w pożywieniu pomaga obliczyć dawkę insuliny, która ma zostać dostarczona strzykawkę ze wstrzykiwaczem lub pompę insulinową.

Jakie pokarmy zawierają węglowodany?

Produkty bogate w skrobię: pieczywo, płatki zbożowe, krakersy, ryż, makaron i płatki zbożowe

Warzywa skrobiowe : ziemniaki, groszek, fasola i kukurydza

Soki owocowe i owocowe

Mleko i jogurt

Słodycze: miód, cukier stołowy, syrop, galaretki, słodycze, napoje sportowe, ciastka, ciasta, ciasta, lody i puddingi

Obliczanie ilości węglowodanów

System ten polega na ważeniu produktów i obliczaniu ilości węglowodanów w każdej porcji. Głównymi narzędziami do obliczania węglowodanów są wagi kuchenne, etykiety na opakowaniach żywności, tabele kalorii żywności i książki z przepisami z tygodniowymi menu.

Odżywianie w przypadku cukrzycy, zarówno typu 1, jak i typu 2, może opierać się na specjalnych dietach, z których wiele okazało się skuteczne. Jednak przed wypróbowaniem nowego planu posiłków należy skonsultować się z lekarzem lub dietetykiem.

Żywność o niskim IG

Niektóre osoby z cukrzycą uważają, że dieta o niskim indeksie glikemicznym (GI) może pomóc obniżyć poziom hemoglobiny glikowanej. Zastąpienie pokarmów o wysokim IG pokarmami o niskim IG pozwala uniknąć nagłego uwolnienia cukru do krwiobiegu po posiłku, co z kolei pozwala uniknąć skoków poziomu cukru we krwi.

Żywność o wysokim IG:

Produkty z melasą, miodem i syropem kukurydzianym

Białe pieczywo i produkty z białej mąki

Ziemniaki, kukurydza i marchewka

Biały ryż i biały makaron

Frytki i popcorn

Słodkie owoce (np. Ananas, melon, banany)

Napoje słodzone, piwo i większość alkoholi

Pokarmy o niskim IG są wchłaniane przez organizm wolniej i nie powodują gwałtownego wzrostu poziomu cukru po posiłku.

Żywność o niskim IG:

Wszystkie produkty zawierające substancje słodzące (takie jak aspartam, fruktoza i sacharyna)

Pełnoziarnisty chleb żytni lub pszenny

Orzechy, oliwki i ser

czerwone wino.