Najnowsze artykuły

Jak ustalić ceny cateringu na następną...

Kluczem do zorganizowania udanej kolorowej imprezy jest planowanie. Dzięki odpowiednim przygotowaniom można zaoszczędzić sporo pieniędzy podczas imprezy...

Czytaj Więcej

Dieta Ketogeniczna


Popularne cateringi dietetyczne

DietBox 74 opinie zadowolonych klientów Zamów dietę
Cuisinable 14 opinii zadowolonych klientów Zamów dietę
Przełom w odżywianiu 143 opinie zadowolonych klientów Zamów dietę

Otyłość osiąga rozmiary epidemii i jest silnym czynnikiem ryzyka wielu chorób sercowo-naczyniowych i metabolicznych, takich jak nadciśnienie tętnicze, cukrzyca typu 2, miażdżyca itp. Nie będzie przesadą stwierdzenie, że otyłość jest plagą XXI wieku.

Wybór strategii żywieniowej i diety na spalanie tłuszczu to jedna z najbardziej kontrowersyjnych kwestii. W rzeczywistości nie ma ostatecznych danych na temat tego, które protokoły żywieniowe są najskuteczniejsze zarówno w krótkim, jak i długim okresie, a nawet na temat prawidłowego podejścia do odżywiania w ogóle. Jedną z najlepiej zbadanych strategii odchudzania jest dieta ketonowa (dieta ketogeniczna). Wiele badań wykazało, że takie podejście do odżywiania ma silne podstawy fizjologiczne i biochemiczne i może powodować skuteczną utratę masy ciała przy jednoczesnej poprawie niektórych parametrów związanych z ryzykiem chorób układu krążenia.

Podstawy diety

Chociaż dieta ketogeniczna była pierwotnie stosowana w leczeniu padaczki u dzieci, częściej stosuje się dietę ketogenną w celu utraty wagi. Wykazano, że jest skuteczna, przynajmniej w krótkim i średnim okresie, jako środek zwalczania otyłości i kilku czynników ryzyka sercowo-naczyniowego. Po kilku dniach postu lub gwałtownym spadku węglowodanów w diecie (poniżej 20 g dziennie), zapasy glukozy w organizmie stają się niewystarczające do produkcji szczawiooctanu do normalnego utleniania tłuszczów w cyklu Krebsa i dostarczania glukozy do organizmu. Centralny układ nerwowy nie może wykorzystywać kwasów tłuszczowych jako źródła energii, więc glukoza jest zwykle jedynym paliwem dla ludzkiego mózgu. Po 3-4 dniach postu lub braku węglowodanów ośrodkowy układ nerwowy potrzebuje alternatywnego źródła energii. Dopiero po wyczerpaniu wszystkich zapasów glukozy i glikogenu rozpoczyna się ketoza - proces, w którego trakcie organizm zaczyna rozbijać tłuszcz na energię. Ketoza to naturalny stan metaboliczny charakterystyczny dla człowieka, alternatywny, całkowicie normalny, niezależny mechanizm zaopatrzenia organizmu w energię. W normalnych warunkach stężenie ciał ketonowych jest bardzo niskie (<0,3 mmol / l) w porównaniu z glukozą (około 4 mmol), ciała ketonowe zaczynają być wykorzystywane jako źródło energii dla ośrodkowego układu nerwowego, gdy osiągną stężenie około 4 mmol / l. Ciała ketonowe są następnie wykorzystywane przez tkanki jako źródło energii.

Skuteczność

Węglowodany są głównym źródłem zaopatrzenia organizmu w energię, a tłuszcze i białka są rezerwowe. Stosowanie węglowodanów jako „paliwa” jest wygodniejsze dla organizmu, to właśnie one po łańcuchu reakcji chemicznych zamieniają się w niezbędne paliwo dla mózgu, ośrodkowego układu nerwowego i reszty organizmu - glukozę. Jednocześnie nadmiar glukozy z krwiobiegu trafia do specjalnego magazynu glikogenu. W okresie między posiłkami równowaga energetyczna organizmu jest utrzymywana na wymaganym poziomie właśnie dzięki temu magazynowi, który stopniowo uwalnia glukozę. Jednak jeśli wyczerpią się w nim zapasy glukozy, energia zostanie pobrana z uprzednio zmagazynowanego tłuszczu. Tak więc, jeśli dopływ węglowodanów do organizmu zostanie całkowicie zatrzymany, organizm przestawia się na wykorzystanie energii z tłuszczu. Organizm nie ma wyjścia i zaczyna bardzo aktywnie spalać tłuszcz jako główne źródło zaopatrzenia w energię.

Wysoka zawartość kalorii w pożywieniu, nasycające działanie tłuszczów i białek powodują uczucie sytości i zapobiegają załamaniom, które towarzyszą wielu utracie wagi. Występuje spadek apetytu, głównie z powodu braku skoków poziomu cukru we krwi. Znacznie zmniejsza się wydzielanie greliny, hormonu głodu, co pozwala na lepszą kontrolę apetytu. Następuje spadek lipogenezy i wzrost lipolizy. Stosowanie diet ketogennych w odchudzaniu jest skuteczne, co potwierdzają badania naukowe.


Popularne diety pudełkowe

Standard Jest to dieta pudełkowa dla wszystkich tych, którzy pragną się smacznie i zdrowo odżywiać i nie mają potrzeby wnikliwego liczenia kalorii. Zamów dietę
Odchudzająca Jest to typowa, deficytowa pudełkowa dieta redukcyjna, której celem jest zgubienie zbędnych kilogramów oraz zmniejszenie obwodów w kluczowych miejscach ciała w krótkim czasie. Zamów dietę
Sport Dieta pudełkowa dla sportowców to w pełni zbilansowany zestaw 5 lub 6 posiłków, uwzględniający zwiększone zapotrzebowanie na pełnowartościowe białko oraz węglowodany złożone. Zamów dietę
Wegetariańska Jest to dieta pudełkowa dla wszystkich tych, którzy pragną się smacznie i zdrowo odżywiać i nie mają potrzeby wnikliwego liczenia kalorii. Zamów dietę
Bezglutenowa Jest to specjalna dieta lecznicza dla osób cierpiących na choroby i dolegliwości glutenozależne, tj. celiakia, alergia, bądź nietolerancja na gluten. Zamów dietę
Bez laktory Jest formą leczenia dla osób, których organizm nie trawi zawartego w mleku cukru, czyli laktozy. Zamów dietę